Get in touch!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Waarom uitgerekend KMO ’s een omnichannel strategie moeten overwegen (+ ‘hoe-begin-je-er-aan’ tips)

Prosteps > E-commerce  > Waarom uitgerekend KMO ’s een omnichannel strategie moeten overwegen (+ ‘hoe-begin-je-er-aan’ tips)

Waarom uitgerekend KMO ’s een omnichannel strategie moeten overwegen (+ ‘hoe-begin-je-er-aan’ tips)

Omnichannel niet enkel voor grote retailers

 

‘Omnichannel’ is binnen de retailsector wellicht de populairste term van 2014. Het betekent dat je je klanten een naadloze winkelervaring biedt, via welke weg ze ook verkiezen te kopen (winkel of webshop) en met om het even welk toestel (tablet, pc, kassa in de winkel). Bovendien betekent het dat klanten vrij kunnen bewegen tussen de verschillende kanalen.

Zo kunnen klanten via de webshop zien waar hun producten voorradig zijn, bestellingen plaatsen en nadien afhalen (click & collect), cadeau- of kortingbonnen uit de winkel online verzilveren (of omgekeerd), in de winkel inloggen op de webshop en een afwezig product thuis laten leveren, enzovoort.

 

In de praktijk zien we dat het vooral de grote ketens zijn die de omnichannel strategie invoeren, terwijl de kleinere retailers het concept nog lijken te negeren. En dat is zonde, want uitgerekend KMO’s bevinden zich in de ideale positie om relatief snel en zonder zware investeringen een professionele omnichannel retailer te worden.

 

Eenvoudiger en betaalbaarder dan je denkt

 

Grote retailers moeten vaak een complex implementatietraject afleggen om de bestaande databasesystemen op elkaar af te stemmen. Als KMO met één of meerdere winkels en een flexibele bedrijfsstructuur kan je uiteraard veel sneller schakelen.

De omnichannel strategie is daarom ook goedkoper dan je zou denken voor de lokale retailer. Je hoeft enkel een technologische partner te vinden die je noden begrijpt en ze tegen een betaalbaar budget kan verwezenlijken.

 

Concreet: hoe begin je er aan?

 

Kies voor cloud toepassingen

Omnichannel vereist dat je gegevens (voorraden, prijzen) kan delen via diverse platformen (via het kassasysteem in de winkel, via de webshop op laptop of tablet, …). Dit is complexer met lokaal geïnstalleerde hardware en afzonderlijk systemen. Als je overweegt om producten te verkopen via verschillende kanalen, kies dan meteen voor cloud toepassingen, ook wel SaaS oplossingen (software as a service) genoemd. Vervang je klassieke kassa door een online POS, verhuis je klantenbestand naar een online CRM-tool, … . Zo kan je je gegevens altijd en overal consulteren, van zodra je internettoegang hebt. SaaS oplossingen zijn doorgaans ook schaalbaar en hebben een voorspelbare (abonnements)kost.

Zorg dat je oplossingen met elkaar praten

Je winkel en magazijn moeten weten wat er in de webshop gebeurt en omgekeerd. Een voorbeeld: producten die in de winkel uitverkocht zijn, moeten zonder enige vertraging uit de webshop verdwijnen. Zo vermijd je teleurstellingen en niet uitvoerbare bestellingen.

 

Daarom is een naadloze synchronisatie tussen winkel, magazijn en e-commerce van essentieel belang. Zoek systemen die zich gemakkelijk laten linken aan andere toepassingen. Of nog eenvoudiger: kies een online POS systeem dat een geïntegreerd e-commerce luik heeft.

 

En (n)u?

 

Of u nu één of vijf winkels heeft, wel of geen webshop… omnichannel retail is ook voor u haalbaar. Misschien zelfs volgende maand, met Tilroy bijvoorbeeld, een online platform dat zowel POS als e-commerce herbergt.

Tilroy POS en Ecommerce

 

 

 

Interesse? Wij geven u graag een demo, in uw fysieke winkel, zelfs op uw eigen pc of tablet indien u dat wenst. Vraag vandaag een demo aan of bel ons op +32 3 827 21 95.