Get in touch!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

RETAIL : Hoe MultiChannel bent u ?

Prosteps > E-commerce  > RETAIL : Hoe MultiChannel bent u ?
RETAIL : Hoe MultiChannel bent u

RETAIL : Hoe MultiChannel bent u ?

Voor retailers is het vinden van synergieën tussen on- en offline een top prioriteit.
Hoe kan je met een goede integratie tussen online- en offline kanalen de investeringen maximaliseren ?

 

We stellen vast dat bij elke multichannel implementatie steeds dezelfde vragen worden gesteld. Na het beantwoorden van deze, veelal strategische, vragen kan je een technisch en operationeel implementatieplan opstellen (of verfijnen). Onze specialisten hebben het multichannel verhaal gebundeld in 40 vragen. Een goed startpunt voor uw multichannel project of een prima doorlichting van uw huidige aanpak.

 

Om te starten verduidelijken we twee veel gebruikte termen:

 

HomeDelivery : Het klassieke versturen van een pakketje naar uw thuis (of werk) adres.
Click&Collect : Het online bestellen en afhalen in de eigen winkels.

 

Liever interactief? Maak vandaag een afspraak

 

Op de e-commerce website

  1. Wil je de klanten online laten betalen indien de goederen afgehaald worden in de winkel ?
  2. Zal je een voorschot vragen online, indien de goederen afgehaald zullen worden in de winkel ?
  3. Wens je online de beschikbaarheid (stock) van de artikels in de winkels tonen (voor onmiddellijke afhaling) ?
  4. Moet de klant kunnen kiezen in welke winkel hij gaat afhalen (meerdere opties geven op basis van postcode) ?
  5. Moet de klant in één aankoop (winkelmandje) afhaling in de winkel en home-delivery kunnen combineren ?
  6. Wil je in één bestelling verschillende winkels voor afhaling combineren ?
  7. Zal je verzendkosten aanrekenen bij afhaling in de winkels ?
  8. Zal je verzendkosten aanrekenen bij afhaling in de winkels bij een bestelling onder een bepaald bedrag ?
  9. Wil je een email sturen naar de klant als het artikel klaar ligt in de winkel ?
  10. Wil je een sms sturen als het artikel klaarligt in de winkel ?
  11. Wil je digitale cadeaubonnen aanbieden (bijvoorbeeld PDF met serienummer) ?

 

Logistiek

  1. Wil je de artikels die reeds aanwezig zijn in de winkel verkopen ? (Na bestelling online kan de klant dan snel afhalen)
  2. Wil je artikels voor afhaling in de winkel naar de winkel verzenden vanuit het centrale (of web) magazijn ?
  3. Wens je een combinatie van bovenstaande mogelijkheden op basis van beschikbaarheid ?
  4. Zal de winkel een bericht ontvangen indien een click&collect geplaatst werd ?
  5. Zal de winkel dit artikel klaarleggen en de klant verwittigen (automatische melding) ?

 

Afhalen in de winkel

  1. Indien er betaald moet worden bij afhaling, wordt deze betaling verwerkt via de bestaande kassa ?
  2. Staat in de winkel een ingepakte doos klaar (die verzonden werd naar de winkel) ?
  3. Indien verkocht wordt vanuit de winkel voorraad, zal de winkel dit artikel vooraf klaarleggen ?
  4. Indien verkocht wordt vanuit de winkel voorraad, zal de winkel dit artikel vooraf verpakken ?
  5. Indien het artiikel  voor afhaling niet online betaald werden, weet je hoelang je deze wil reserveren ?
  6. Indien het artiikel  voor afhaling (deels) online betaald werden, weet je hoelang je deze wil reserveren ?

 

Retouren

  1. Wil je dat de klant een HomeDelivery bestellingen (thuis geleverd) kan terugbrengen naar een winkel ?
  2. Wil je dat de klant een Click&Collect (afgehaald in de winkel) kan terug brengen naar de winkel ?
  3. Zal je geld teruggeven bij retour in de winkel ?
  4. Zal je geld teruggeven bij retour naar de webshop ?

 

Multichannel data beheer

  1. Wil je één prijzen- en promotiestructuur beheren voor offline en online ?
  2. Wil je dezelfde promotie kunnen uitvoeren in de winkel én online ?
  3. Moet het mogelijk zijn om online een andere prijs te gebruiken dan winkelprijs ?
  4. Indien bovenstaande “Ja”, heeft de winkelprijs dan voorrang bij afhaling in de winkel ?
  5. Indien bovenstaande “Ja”, heeft de laagste prijs dan voorrang bij afhaling in de winkel ?
  6. Wil je één (unieke) klantendatabase online en offline ?
  7. Kan de klant online ook zijn aankopen van de winkel raadplegen ?
  8. Wil je cadeaubonnen van de winkel kunnen gebruiken online ?
  9. Wil je digitale cadeaubonnen gekocht op de site gebruiken in de winkel ?
  10. Zullen er minder artikels online zijn dan in de winkel ?
  11. Zullen er meer artikels online dan in de winkel ?
  12. Zal het aanbod online en offline identiek zijn ?

 

Andere

  1. Trekt je dit door naar de groothandelsklanten of franchisenemers ?
  2. Wordt de omzet van een winkelafhaling bij de omzetcijfers van de winkel geteld ?