Get in touch!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Cash & Carry 2.0 : De B2B klant centraal 24/7

Prosteps > E-commerce  > Cash & Carry 2.0 : De B2B klant centraal 24/7
Goederen op transportband

Cash & Carry 2.0 : De B2B klant centraal 24/7

Het is intussen meer realiteit dan trend: net als bij de particulier stijgen ook de online eisen van de B2B klant. De tijd dat hij tevreden was met de Cash & Carry magazijnverkoop bij zijn favoriete groothandels loopt ten einde. Steeds meer B2B aankopers verwachten online toegang tot catalogi, inclusief correcte informatie over prijzen en beschikbare voorraden. Meer werk voor de groothandel? Integendeel: meer opportuniteiten!

 

Het zijn trouwens niet alleen de klanten die het Cash & Carry gegeven vaarwel zeggen. Meer en meer groothandels stappen af van deze vorm van verkoop, omwille van de tijd en ruimte die het in beslag neemt. Met een C&C magazijn bereikt de groothandel meer klanten, maar de omzet van deze verkoop staat niet altijd in verhouding tot de kost die het met zich meebrengt. Zeker in tijden waar de marges al zwaar onder druk staan, kiezen meer groothandels uitsluitend voor die 20% klanten die 80% van de omzet verwezenlijken.

Anno 2015 is het niet meer nodig om welke klant dan ook in de kou te laten staan. Dankzij B2B e-commerce kunnen groothandels alle segmenten perfect op de wenken bedienen zonder daarvoor toonzalen of winkelruimtes open te houden. De webshop-orders worden op dezelfde manier gepikt en verstuurd als orders die via e-mail of telefoon binnenkomen. E-commerce overstijgt bovendien de kantooruren: klanten zijn vrij om te bestellen wanneer het hen het beste past, ook ’s avonds of in het weekend.

 

Integratie met ERP noodzakelijk

 

Iedereen kan een webshop starten, maar het is zaak om dit zo efficiënt mogelijk te doen. De integratie met het ERP-systeem is een eerste vereiste om als groothandel up-to-date prijs- en voorraadinformatie te tonen. Orders moeten annuleren wegens niet beschikbaar, daar zit niemand op te wachten. Evenmin biedt het vertrouwen als de online prijzen van producten of promoties niet correct blijken. De professionele klant verwacht ook dat de geafficheerde levertermijn gerespecteerd wordt. Centrale afhaalpunten zijn handig voor klanten die hun materialen de dag zelf willen oppikken. Het is dus interessant om hen de keuze te laten tussen leveren op hun gewenste locatie (magazijn, winkel, soms ook werf) of afhaling.

 

De klant centraal

 

Gewoonlijk kiezen B2B klanten steeds weer voor dezelfde producten. Het is voor hen dus bijzonder handig wanneer ze online hun aankoophistoriek en facturen kunnen raadplegen of hun favorieten kunnen opslaan. Vaak hanteren groothandels ook getrouwheidssystemen of spaarpunten om de trouwe klanten te belonen. Met alle gegevens beschikbaar in het ERP-systeem is het maar een kleine moeite om de klant ook online deze informatie ter beschikking te stellen. De sleutel tot inloggen op de webshop is vaak het e-mailadres van de klant. Dit e-mailadres biedt opportuniteiten: klanten informeren over aankomende promoties, nieuwe facturen mailen of herinneren aan onbetaalde facturen, nieuwe collecties aanprijzen of de behaalde spaarpunten communiceren. Op die manier wordt de klant telkens opnieuw naar de webshop gelokt. Dat leidt dan weer tot nieuwe bestellingen en hogere omzet.

 


Elke sector zijn eigen e-commerce:

Als groothandel heeft u een andere user interface nodig dan de webshop die de particuliere klant beoogt. In plaats van een artikel in één maat of kleur in de mode, bestellen B2B klanten ineens een complete matenbalk of kleurenpalet. Wij vertellen u graag meer over B2B e-commerce specifiek voor uw sector.

 

Contacteer ons via e-mail of bel naar 03 827 21 95.